ČSA vs. piloti. Kde je pravda?

V současné době se plně rozhořel spor mezi managementem ČSA a odbory v této organizaci - především piloty. Jedna skupina obviňuje druhou a situace, jak to vypadá, nemá řešení.

S leteckou společností jsem několikrát letěl - většinou na dovolenou a co se týče služeb a servisu - nemohu si stěžovat. Naopak s porovnáním s jinými společnostmi - třeba Travel Service nebo Karthago Airlines - jsou ČSA o stupínek výše, žádná hodinová zpoždění, samozřejmě i příjemný personál. To je jedna stránka - osobní pohled.

Když se však podíváte na ekonomická čísla, ta situace tak dobře nedopadá. Do nějakého rozboru cash flow se může člověk těžko pustit bez podrobné znalosti organizace, její minulosti a budoucnosti. Byť v médiích těch rozborů člověk slyší spoustu a třeba tvrzení managementu, že i když jim hrozí miliardová ztráta  (ty dvě miliardy za 1. pololetí signalizují spíše tři miliardy na konci roku), příští rok budou v plusu, mi připadá jako jistá fantazie. Jakým způsobem to chtějí dosáhnout?

Dnešní HN zveřejnily zajímavá čísla o platech v této organizaci.

V roce 2000 představoval průměrný výdělek v ČSA necelý dvojnásobek průměrné mzdy v Česku (23 180 Kč proti 13 594 Kč), v oce 2007 to byl už 2,5 násobek (55 795 Kč proti 21 621 Kč.

A piloti? - v roce 2000 zhruba 4 x více neý průměrný plat (56 485 Kč proti 13 594 Kč), v roce 2005 už zhruba sedminásobek (134 798 Kč proti 18 940 Kč) a v roce 2008 už devítinásobek (209 492 Kč proti 23 430 Kč). A třeba meziroční nárůst mezi rokem 2007 a 2008 o neuvěřitelných 28 % (191 189 Kč proti 149 087 Kč). Jistě piloti jsou špičkoví pracovníci a měli by být také špičkově odměňování. Ale v málokterém odvětví u nás jsou platy v přepočtu srovnatelné se zahraničím. http://byznys.lidovky.cz/piloti-csa-odpovedeli-vedeni-neomezenou-stavkovou-pohotovosti-p84-/ln-doprava.asp?c=A090827_142518_ln-doprava_nev

Piloti a odbory si prostě z ČSA tak trochu udělali dojnou krávu, a když jí začíná docházet mléko, tak si myslí, že bude dojit i po smrti. Tím se nechci zastávat managementu, ten má jistě na situaci ČSA svůj podíl - ustupoval až moc, jeho rozhodnutí o nákupu a pronájmu letadel). Svoji sehrála i politizace managementu - exministr obrany šéfem ČSA, do ČSA se lily peníze (Osinek) a tak by se asi dalo pokračovat dál.

Teď je prostě ČSA v krizi a kdo ví, jestli se z ní se zdarem vyhrabe. Jaký je ten restruktualizační program, o kterém se mluví - jenom propouštění to nevyřeší. Ustoupit by měly obě strany a je otázkou, zda se tohle řešení povede.

A bude mít vůbec někdo o vydojenou krávu v privatizaci zájem?

Autor: Karel Krejčík | pátek 28.8.2009 10:03 | karma článku: 19,48 | přečteno: 1466x
  • Další články autora

Karel Krejčík

Máme prezidenta velezrádce

4.3.2013 v 17:10 | Karma: 26,62

Karel Krejčík

Návrat do minulosti

18.9.2010 v 14:09 | Karma: 10,08

Karel Krejčík

To je šetření?

3.9.2010 v 12:58 | Karma: 14,52

Karel Krejčík

Což odložit Kocába?

29.8.2010 v 11:38 | Karma: 33,03

Karel Krejčík

Nepřeháníme to?

30.7.2010 v 19:20 | Karma: 21,72

Karel Krejčík

Pane Černý, plivat se může?

25.7.2010 v 22:12 | Karma: 31,60

Karel Krejčík

180 tisíc pro učitele?

1.7.2010 v 23:13 | Karma: 10,89

Karel Krejčík

Někteří jsou si rovnější

10.4.2010 v 7:34 | Karma: 19,35

Karel Krejčík

Znáte Kmotra?

2.3.2010 v 7:51 | Karma: 8,91

Karel Krejčík

Všechno bude vyšší...

31.1.2010 v 10:44 | Karma: 28,78

Karel Krejčík

Paroubek a Facebook

21.11.2009 v 13:25 | Karma: 26,92

Karel Krejčík

Prasečí chřipka a vakcína

14.11.2009 v 6:43 | Karma: 8,63

Karel Krejčík

Gott vs ostatní

29.10.2009 v 8:28 | Karma: 25,01

Karel Krejčík

8 minut a dost?

25.9.2009 v 10:15 | Karma: 19,18

Karel Krejčík

Může za to Ústavní soud?

6.9.2009 v 13:45 | Karma: 13,84

Karel Krejčík

"Nevinní" Romové?

20.7.2009 v 19:20 | Karma: 27,98
  • Počet článků 298
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1618x
ekonom s přesunem názorů zleva spíše doprava